روغن بهران بردبار 220 جزو روغنهای دنده فشار شدید (EP) است که برای به حداقل رساندن سایش و خراش در کاربردهای صنعتی تحت شرایط بار بالا، بهویژه جاهایی که بارهای پیک یا ضربهای زیاد مواجه میشوند، استفاده میشوند.
EP در روغن دنده به چه معناست؟
extreme pressure به معنای فشار شدیداست.
تجزیه و تحلیل مناسب روغن دنده EP در فرمولاسیون محصول نهایی برای اطمینان از وجود مقدار مشخص افزودنی و نظارت بر وضعیت عامل فعال در حال استفاده مهم است. به طور مشابه، در تجزیه و تحلیل روغن کارکرده ، ممکن است ارزیابی عملکرد افزودنی تحت شرایط خاصی ضروری باشد، به خصوص اگر به نظر می رسد توانایی ماده افزودنی برای عملکرد مطابق انتظار به خطر افتاده باشد.
به همین دلیل، درک شیمی روغن دنده بهران بردبار 68 ، کاربردهای روغن دنده EP و ابزارهای تحلیلی مورد استفاده برای اندازه گیری غلظت مواد افزودنی مهم است.
چه کار میکند؟ در اکثر برنامه های آهسته، با بار زیاد و چرخ دنده، شرایط روانکاری وجود دارد که در نهایت مسئول اکثر خرابی های ناشی از سایش چسب است. این شرایط به عنوان یک شرط مرزی شناخته می شود. در شرایط مرزی هیچ جدایی از سطوح برهم کنش وجود ندارد. عملکرد یک افزودنی فشار شدید (EP) جلوگیری از سایش چسب و محافظت از اجزای سازنده در زمانی است که ویسکوزیته روغن روان کننده دیگر نمی تواند ضخامت لایه لازم را فراهم کند.
چگونه کار می کند؟ افزودنی های EP مولکول های قطبی هستند. مولکولی را با "سر" و "دم" تصور کنید. سر مولکول به سطح فلز جذب می شود، در حالی که دم با حامل روان کننده (Oliofilic) سازگار است. از آنجایی که شرایطی که تحت آن فعل و انفعالات فلز به فلز به دلیل دما و فشار بیشتر (بارهای بیشتر) شدیدتر می شود، لایه روان کننده تحت فشار بیشتری قرار می گیرد. فاصله بین سطوح فلزی تا حدی کاهش یافته است که مالش اتفاق می افتد و احتمال جوشکاری (چسبندگی) بسیار زیاد می شود. مواد افزودنی روانکاری مرزی سنتی (به عنوان مثال، افزودنی های ضد سایش) نمی توانند به اندازه کافی از سایش و آسیب به ماشین آلات که در این شرایط مشاهده می شود جلوگیری کنند. افزودنیهای فشار شدید برای فعال کردن کاربرد خاص در این شرایط برای ادامه کار مورد نیاز است.
دو نوع اصلی افزودنی فشار شدید وجود دارد: آنهایی که وابسته به دما هستند و آنهایی که وابسته نیستند. رایج ترین وابسته به دما انواع افزودنی بور، کلر، فسفر و گوگرد EP هستند. آنها با واکنش با سطح فلز در هنگام افزایش دما به دلیل فشار شدید فعال می شوند. واکنش شیمیایی بین افزودنی و سطح فلز توسط گرمای تولید شده از اصطکاک انجام می شود.
درست مانند زمانی که دستان خود را به هم مالش می دهید، وقتی سطوح فلزی با یکدیگر تماس پیدا می کنند، گرما از طریق اصطکاک و فشار ایجاد می شود. در واکنش با سطح فلز، این انواع افزودنی ترکیبات جدیدی مانند کلریدهای آهن، فسفیدهای آهن و سولفیدهای آهن (بسته به اینکه کدام ترکیب استفاده می شود) را تشکیل می دهند. نمک های فلزی یک لایه شیمیایی (شبیه صابون) تولید می کنند که به عنوان یک مانع برای کاهش اصطکاک، سایش، سطح بندی فلز و از بین بردن احتمال جوشکاری عمل می کند.
سولفونات غیر وابسته به دما و مبتنی بر بیش از حد، با مکانیسم متفاوتی عمل می کند. حاوی نمک کربنات کلوئیدی است که در سولفونات پراکنده شده است. در طی برهمکنش با آهن، کربنات کلوئیدی لایهای تشکیل میدهد که میتواند به عنوان یک مانع بین سطوح فلزی مانند وابسته به دما عمل کند. با این حال، برای شروع واکنش نیازی به دمای بالا ندارد.
اساساً، افزودنی های EP روغن دنده صنعتی محافظت شما در برابر سایش زمانی هستند که ویسکوزیته روان کننده دیگر نمی تواند سطوح کار را جدا کند. اکنون میتوانید با دانستن اینکه روانکنندهای را با EP در جایی که لازم است مشخص کردهاید، نفس راحتی بکشید. یا دارید؟
امیدوارم که از خواندن این مقاله نهایت استفاده و رضایت را داشته باشید. لطفا نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.